Olika sorters reklam

Idag är det nästan så att man ser reklam var man än tittar. På tv, på stan i form av affischer, reklam i journalistiska texter, dold reklam, reklam i sociala medier, sponsring och listan kan göras mycket längre än så. Alla företag är beroende av att göra så bra reklam för sig som möjligt och att synas. Syns man inte finns man inte. Vad finns det då för olika typer av reklam? Nedan listas tre av de vanligaste typerna av reklam.

Produktplacering

Detta är en mycket vanimages-41lig typ av reklam som innebär att man tänker på vilka produkter man använder i olika serier, filmer eller tv-program. Kanske vill något företag sponsra programmet genom att man använder deras produkter i programmet? Det kan exempelvis vara så att huvudkaraktären kör en speciell bil och gör reklam för denna samtidigt. Produktplacering är en väldigt effektiv typ av reklam i och med att man lätt beundrar huvudpersonen och därmed associerar de produkter denne använder med den känslan.

Reklam i sociala medier

Det är också en väldigt vanlig typ av reklam som många personer med stort inflytande sysslar med. Enligt marknadsföringslagen som finns i Sverige sägs det att det alltid måste vara väldigt tydligt vad det är som är reklam, men nu för tiden kan det vara svårt att se det i och med att en del smygreklam görs på sociala medier.

Sponsring

Sponsring innebär att man gör reklam för ett företag eller en person i utbyte mot att denne bekostar eller ansvarar för en viss typ av verksamhet. Vanligtvis kan det vara inom idrott, evenemang eller liknande och det är ett jättebra sätt att göra reklam för sig eftersom betraktarna då får ett väldigt bra intryck. Många idrottare brukar vanligtvis ha olika sponsorer för de kläder eller redskap de använder sig av eftersom det är ett väldigt bra sätt för olika idrottsmärken att göra reklam för sig själva.

Leave a Reply